Mistä tiedät, että uutinen on totta?

Miten erotat aidon journalismin valemedioista tai mainonnasta?
Mistä tiedät, että media on reilu ja rehellinen?

Tästä merkistä.

Vastuullisen journalismin merkki kertoo, että sitä käyttävä media on sitoutunut noudattamaan Julkisen sanan neuvoston laatimia Journalistin ohjeita.

Vastuullinen media pyrkii aina tarkistamaan tietonsa mahdollisimman hyvin. Jos virheitä kuitenkin sattuu, media korjaa virheensä asianmukaisesti. Ja jos ei korjaa, kuka tahansa voi tehdä kantelun Julkisen sanan neuvostolle.

Suomi on ollut vuodesta toiseen lehdistönvapauden kärkimaita maailmassa. Vapaus on seurausta vastuullisuudesta. Periaate on yksinkertainen: kun mediat säätelevät toimintaansa itse, viranomaisilla ei ole tarvetta puuttua niiden toimintaan.

Pohjimmiltaan Journalistin ohjeet ovat sinun oikeuksiasi. Vastuullisen journalismin merkki takaa, että sinä saat totuudenmukaista tietoa siitä, mitä maailmassa tapahtuu. Sinulla on oikeus muodostaa mielipiteesi luotettavan tiedon pohjalta.

Lue lisää oikeuksistasi täältä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Kuka saa käyttää Vastuullisen journalismin merkkiä?

Kaikki Julkisen sanan neuvoston sääntelyn piiriin kuuluvat lehdet, verkkosivut, tv-kanavat ja radiot. Ne ovat sitoutuneet noudattamaan JSN:n valvomia Journalistin ohjeita.

Miksi merkkiä tarvitaan?

Some on täynnä sisältöä. Kuka tahansa voi syöttää sinne materiaalia. Vastuullisen journalismin merkki kertoo, että sitä käyttävä media on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita. Emme väitä, että kaikki muut verkkosivut, blogit ja vlogit olisivat valhetta. Ne vain toimivat eri periaatteilla, eikä niiltä edellytetä esimerkiksi faktojen tarkistusta tai virheiden korjaamista.

Onko Vastuullisen journalismin merkkiä käyttävä media virheetöntä?

Journalistin ohjeisiin sitoutuneet mediat eivät ole virheettömiä, oletko itse? Virheitä sattuu myös toimittajille. Oleellista on se, että Journalistin ohjeisiin sitoutuneet mediat korjaavat virheensä reilusti ja läpinäkyvästi. Tämä on osa sitä toimituksissa tehtävää arkista työtä, jolla lukijoiden luottamus ansaitaan.

Onko se varmasti laatujournalismia?

Ei välttämättä. Riippuu siitä, mitä kukin laatujournalismilla tarkoittaa. Vastuullinen journalismi on paljon muutakin kuin tutkivaa asiajournalismia. Se voi olla myös julkkishaastatteluja tai radiojuontoja. Suomessa on hienoa se, että myös viihteelliset mediat noudattavat Journalistin ohjeita.

“Merkkiä käyttävällä sivustolla vilisee virheitä. Tätäkö kutsutte vastuulliseksi journalismiksi?”

Jos huomaat selvän virheen, pyydä toimitusta korjaamaan se. Jos kyseessä on olennainen asiavirhe, se pitää korjata Journalistin ohjeiden mukaisesti. Toimittajat ovat kiitollisia, jos autat heitä korjaamaan virheensä. On kuitenkin hyvä muistaa, että maailmassa kaikki asiat eivät ole oikein tai väärin. Ihmiset tulkitsevat samoja asioita eri tavoin. Sananvapaus tarkoittaa sitä, että sekä sinä että media saatte itse valita näkökulmanne ja käyttämänne ilmaisut.

”Taas täällä on törkeä klikkiotsikko. Onko tämä vastuullista journalismia?”

Journalistin ohjeet kieltävät selvästi virheelliset ja katteettomat otsikot, mutta yleensä klikkiotsikot ovat korkeintaan ärsyttäviä. Tässäkin kauneus on katsojan silmissä. Toinen pitää samaa otsikkoa houkuttelevana ja toinen ärsyttävänä.

“Mihin journalismia enää tarvitaan, kun netistä saa kaiken tiedon nopeasti ja ilmaiseksi?”

Some ja internet ovat täynnä tarkistamatonta tietoa ja huhupuheita. Journalismi eroaa muusta nettisisällöstä siinä, että se on luotettavaa tietoa. Toimittaja on tarkistanut faktansa ja tietolähteensä. Kuka tahansa voi levitellä somessa huhupuheita, mutta ainoastaan toimittaja voi saada perättömien huhupuheiden levittämisestä Julkisen sanan neuvostolta langettavan päätöksen.

”Miksi valtamedia kuitenkin pimittää tietoja?”

Journalistin ohjeita noudattava media kertoo ainoastaan tarkistettuja tietoja. Somessa leviää paljon huhuja, jotka eivät pidä paikkaansa. Lisäksi Journalistin ohjeet edellyttävät, että mediat kunnioittavat yksityisyyden suojaa, eivät kerro liikaa tietoja rikosepäillyistä ja suojelevat uhreja. Juuri tämä on sitä vastuullisuutta.

”Eikö olisi fiksumpaa käräyttää valeuutisia kuin leikkiä merkin kanssa?”

Valheelliset ja virheelliset sisällöt eivät tästä maailmasta lopu. Kukaan ei ehdi tarkistaa kaikkea netissä leviävää materiaalia. Kätevämpää on kertoa, mitkä mediat toimivat vastuullisesti.

”Eikö toimittajien pitäisi kuitenkin katsoa peiliin, jos mediaan ei luoteta ja tällainen merkki on tarpeen?”

Sosiaalisen median aikakaudella palautetta tulee niin valtavasti, että toimittajat joutuvat katsomaan peiliin joka päivä. Se on hyvä asia ja se on osaltaan parantanut journalismia. Merkki kertoo siitäkin, että tässä on media, joka on sitoutunut ansaitsemaan yleisönsä luottamuksen joka päivä.

 

Hanketta ovat tukeneet Koneen Säätiö ja Ivalo Creative Agency.